Vanaf 2025 gaan er meer treinen rijden tussen Nederland en Brussel. De NS zegt met de Belgische vervoerder NMBS te hebben afgesproken dat er het aantal intercitytreinen tussen beide landen wordt verdubbeld van 16 naar 32.

De helft van die treinen zal vertrekken vanaf station Amsterdam Zuid en dus niet langer vanaf Amsterdam Centraal, zoals nu. Volgens de NS is dat gunstig, omdat Amsterdam Zuid dichter bij de hogesnelheidslijn ligt dan Amsterdam Centraal.

De spoorvervoerder is van plan om op het traject tussen Amsterdam Zuid en Brussel Zuid nieuwe, snellere treinen in te zetten die minder vaak stoppen. Zo worden de stations van Breda en Mechelen straks overgeslagen, waardoor reizigers vanuit Amsterdam straks naar verwachting 45 minuten sneller in Brussel zijn.

De overige zestien intercity’s naar Brussel zullen vanaf 2025 vertrekken vanaf Rotterdam Centraal. Die treinen blijven de stations aandoen waar ze nu ook stoppen. Er verandert daardoor niets in de reistijd.

De nieuwe dienstregeling is onderdeel van voorlopige afspraken tussen de NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, die maandag zijn gepubliceerd. Deze zogeheten concessie voor het hoofdrailnet gaat in 2025 in. Het is de bedoeling dat er ook tussen de Randstad en Deventer meer treinen gaan rijden, zegt de NS. En door HSL-intercity’s te laten doorrijden tot Groningen en Leeuwarden, hoopt de NS het Noorden van het land sneller te verbinden met de Randstad.

In de voorlopige afspraken staat ook dat de NS gaat werken aan een plan om de prijs van treinkaartjes in de spits te verhogen. Vrijdag lekte al uit dat demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur dat plan aan de Tweede Kamer zal voorleggen. Het is gebruikelijk dat een nieuwe hoofdrailnetconcessie wordt besproken in het parlement.

Het bericht NS belooft dubbel zoveel treinen tussen Nederland en Brussel verscheen eerst op Nieuws.nl.

Door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *